Refleksjonsnotat – Hvordan vi skapet nettbutikken Mariusdavood.no

Refleksjonsnotat – Hvordan vi skapet nettbutikken Mariusdavood.no

Mariusdavood.no

I valgfaget digital markedsføring har vi fått i eksamen å skape en full funksjonell nettbutikk, og loggføre prosessen. Vi har også fått i oppgave og lage en kortversjon av prosessen og publisere det som et blogginnlegg. Gjennom denne eksamener har det vært mange opp og ned turer, mange frustrerende øyeblikk og mange ‘’såklart!’’ øyeblikk. Alt i alt  har dette vært en spennende og utrolig morsom eksamen. 

Oppsett av nettsiden

Helt i starten av denne eksamen, bestemte vi oss for å lage en nettbutikk for en venn av oss som lager digital kunst. Han hadde lenge hatt lyst til å lage en nettbutikk, og vi bestemte oss for å slå oss sammen. Når vi startet å planleggingsfasen for  denne nettbutikken, bestemte vi oss for å gå for å kjøpe domenet på domeneshop.no. Det var egentlig ingen spesiell grunn for dette valget siden ingen i gruppen hadde noen spesiell erfaring med kjøp av domene fra før.  På grunn av gode Google-anmeldelser valgt vi å prøve domeneshop.no.

Utforming av nettbutikken

Vi valgte å sette opp nettbutikken i WordPress, på grunn av dette er det vi har erfaring med fra før med tanke på bloggen og siden det vi selger ikke er droppshipping, men noe vi produserer selv. Når vi skulle velge designet for nettbutikken, bestemte vi oss for å kjøpe temaet som verktøyet til å redigere nettsiden slik som vi ønsker. Som du kan se på bilde over, gjør Enfold det mye enklere til å plassere det som er ønsket akkurat der man vil. Ved kun å dra enkelte bokser over, får man lett dratt inn bilder, tekster, videoer og lignende inn i seksjoner. 

Woocommerce- Bestilling & betaling

Bestillinger og betaling er noe som er utrolig viktig at er på plass når man skal lage en nettbutikk. Vi gikk for å sette opp dette gjennom Woocommerce. Gjennom å ta det gjennom Woocommerce får vi en del ferdig gjort slik som ordrebekreftelse og trenger bare integrere, og redigere slik som du kan se på bildekarrusellen. Et problem som vi hadde med Woocommerce e-postene var at de ikke var oversatt til Norsk. Så dette var noe vi måtte gjøre manuelt på Loco translate plug-innen i WordPress. Vi valgte å ta for oss Klarna, og vipps som betalingsmetoder. Dette fordi dette er betalingsmetoder som flesteparten i Norge har kjennskap og troverdighet til. Vi rakk dessverre å fullføre kravene til Vipps innen tidsrammen til innleveringen, men vi skal jobbe videre for å få dette oppe å gå. 

Markedsføring - E-post & Sosiale medier

E-post markedsføring

Når det kommer til markedsføring i denne oppgaven, valgte vi å sette hovedfokuset på sosiale medier og e-post markedsføring. Dette ble våre hoved alternativer siden vi ikke har noen spesiell egenkapital. Etter gjesteforelesningen til Even Ødegård og Eivind Bodding fikk vi vite at E-post markedsføring er opp til 40 ganger så effektivt som markedsføring på sosiale medier. Derfor velger vi å sette stort fokus på e-post markedsføring. Ved å ta i bruk Mailchimp får vi muligheten til å ta i bruk gratis versjon, som vi kan samle e-poster, ha oversikt over hvem som har meldt seg på vår e-post liste, hva de har åpnet og sende ut automatiske e-poster til de som har meldt seg på. Gjennom Mailchimp har vi også muligheten til å se hvor mye penger vi har tjente på kampanjen. Mailchimp gir oss også muligheten til å se hvem som ikke har åpnet e-posten vi har sendt ut. Dette gjør at vi har muligheten til å sende en dobble open. Dobble open vil si at vi sender den samme e-posten en gang til, men bare et annet emne felt. Dette gjør at de som ikke har åpnet e-posten, muligens vil åpne den neste. 

Sosiale medier

Når det kommer til markedsføring på sosiale medier startet vi med å legge ut Teasere på Instagram. Vi fikk rundt 50 personer til og bli med å dele denne nedtellingen, for å skape litt spenning rundt lanseringen. Hvis man trykket på skjermen, ville man bli direkte sendt til https://mariusdavood.no og ha muligheten til å melde seg på nyhetsbrevet. 

Lansering av nettbutikken

Endelig var det på tide med lansering! Etter alt arbeidet var det på tide å starte opp nettbutikken. Vi valgte promotere lansering på to forskjellige måter. Sosiale medier og E-post.

Lanseringsvideo på sosiale medier

Når vi lanserte nettbutikken, beste vi oss for å lage en lanseringsvideo. Videoen ble lagt ut på Facebook profilen til nettbutikken, og våre private Instagramprofiler.  Vi la også ut et innlegg sammen med videoen som fortalte alle som hadde likt siden, at nettbutikken var nå live.

Lanserings e-post

Ettersom vi har bygget opp en e-post liste gjennom all markedsføringen på sosiale medier, hadde vi rundt 45 personer påmeldt på vårt nyhetsbrev. Dette gjorde at vi hadde muligheten til å sende e-poster til alle som var påmeldt. Dette gjorde vi får vekke oppmerksomheten til de som var påmeldt til å gå til butikken vår.

Hvordan gikk det?

Hva gikk bra:

Det er mye som har gått bra i denne oppgave. Med det som skal fremheves mest er samarbeidet. Alle i gruppen har vært svært motiverte til å få alt på plass, og er enig om at dette er noe vi vil holde på med videre, selv etter eksamen. Hver gang vi møtte en utfordring være det et samarbeid for å komme oss over hindringen. Det har alltid vært gøy å komme på ‘’jobb’’ med denne gruppen, fordi det er alltid god stemning.

 

Selve oppsettet at nettbutikken gikk veldig bra. på grunn av vår erfaring fra å kjøpe domene til bloggen, var dette ikke noe problem. Resten av oppsettet og vedlikeholdet har gått veldig bra.

SoMe lanseringskampanjene gikk bedre enn forventet ved å nå ut til nesten 5000 personer.

 

Hva var det utfordringer med:

Når det kommer til utfordringer i oppgaven, var det noen som spesielt skiller seg ut. Den mest frustrerende utfordringen for meg være å få mailchimp skjemaet til å samsvare med wordpress. Det ble brukt over en dag og masse Youtube for å finne ut hvorfor det ikke ville fungere.

Det var også en del utfordringer til å få betalingsløsningen til å fungere slik vi ønsket. Dette medførte at vi måtte sette nettbutikken i parkert modus til vi fikk ordnet dette.

Vi hadde også problemer med å få oversatt alle ordre bekreftelsene til å bli oversatt på norsk. Det var dessverre ingen norsk versjon av Loco translate, så vi måtte gjøre all oversettingen av bekreftelsesbrev, kanselseringsbrev, feil ved transaksjonsbrev osv manuelt ord for ord.

 

Hva har jeg lært:

Denne eksamen har lært meg utrolig mye angående å starte en nettbutikk. Det var ikke like enkelt som jeg så for meg i starten. Det være en krevende prosess som skapte mye frustrasjon gjennom oppgaven, men være likevel morsom og jobbe med. Jeg har lært hvordan sette opp automatiske e-poster fra mailchimp sammenslått med wordpress, samt hvordan konstruere en e-post som ikke @gmail, @hotmail, men @nettbutikken i stedet.  Jeg har lært hvor viktig et regnskap også er for å ha kontroll over alt. Jeg har også lært hvor vanskelig det er å sette opp en chatbot, og få den til å fungere som ønsket. Til slutt har jeg lært hvordan bruke Enfold og woocommerce til å sette opp en funksjonell nettbutikk. Jeg har lært at en liten knapp inne på wordpress kan alt å si for om noe faktisk skal fungere i nettbutikken. Hvor frustrert man blir av at et kontaktskjema ikke fungerer fordi man glemmer å trykke på en knapp på både mailchimp og på wordpress og ender opp med å bruke fire timer på Youtube for å finne ut hva som er galt. Alt i alt har denne eksamen vært en svært læringsfull og spennende oppgave.

2 Comments

    1. Hei, Kp! Takk for tilbakemeldingen 🙂 Jeg legger til mer om målsetning i refleksjonsnotatet som leveres inn til eksamen.
      Med vennlig hilsen
      Oscar Løvås

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *